Thursday, May 29, 2014

Allahyarham Sultan Azlan Shah: Sultan Negeri Perak dan Mantan Hakim/Ketua Mahkamah Agung Malaysia

Rabu, 28 Mei 2014 lalu, Negeri Jiran Malaysia kehilangan salah seorang tokoh besar mereka. Ialah Sultan Negeri Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Yussuf Izzuddin Shah yang wafat pada hari tersebut dalam usia 86 tahun.

Sultan Azlan terbilang merupakan Raja di Malaysia yang mengenyam pendidikan cukup tinggi dibanding raja-raja lainnya. Beliau sempat belajar di Government English School, Batu Gajah dan belajar bidang undang-undang di University of Nottingham, Inggris dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Undang-undang pada tahun 1953.

Sebelum diresmikan menjadi Sultan Perak ke-XXXIV pada tanggal 9 Desember 1985, beliau menduduki berbagai macam jabatan di negeri tersebut, seperti Peguam [Jaksa] dan Hakim, bahkan pernah memimpin Mahkamah Agung Malaysia [Ketua Hakim Negara], di mana ia dilantik pada tanggal Pada 12 November 1982 sebagai Ketua Hakim Negara ke-5 menggantikan Tun Mohamad Suffian Hashim.

Daftar Ketua Mahkamah Agung Malaysia
Karirnya sebagai hakim dimulai sebagai Pendaftar Mahkamah Tinggi Persekutuan Tanah Melayu, lalu  Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan Malaysia. Pada tahun 1965 (umur 37 tahun ) beliau dilantik menjadi Hakim Mahkamah Tinggi Malaya yang merupakan hakim termuda dalam sejarah kehakiman Commonwealth.

Pada tahun 1973 beliau menjabat Hakim Mahkamah Persekutuan. Dan pada 1979 menjabat pula sebagai Ketua Hakim Mahkamah Tinggi Malaya, hingga pada 12 November 1982 menjadi Ketua Hakim Negara menggantikan Tun Mohamad Suffian Hashim, Jabatan ini merupakan puncak karier kehakiman di negeri tersebut.

Selain sebagai Raja Negeri Perak dan mantan Ketua Mahkamah Agung, Raja Azlan pernah pula menjadi Raja Negara Malaysia (Yang Dipertuan Agong) yang ke-9. Hal ini berlangsung pada tanggal 26 April 1989, di mana Sultan Azlan Shah mengucapkan sumpah jabatan dan menandatangani surat peresmian sebagai Yang di-Pertuan Agong Malaysia ke-9 di Balai Rong Seri, Istana Negara Kuala Lumpur, Malaysia. Hal itu berdasarkan Musyawarah Khusus Majelis Raja-Raja ke-146 pada 2 Maret 1989 Yang diketuai oleh Sultan Selangor. (Dalam sistem monarki Malaysia, Jabatan Raja Negara atau Yang Dipertuan Agong digilir secara periodik kepada Raja-raja Negara Bagian).

Sultan Azlan Shah wafat pada 28 Mei 2014 jam 1:38 di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur pada usia 86 tahun. Jenazahnya dimakamkan di Makam Al-Ghufran di samping Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar setelah Solat Asar keesokan harinya.
loading...

0 komentar:

Post a Comment

Artikel ini belum lengkap tanpa komentar anda!
Silahkan berkomentar yang santun dan cerdas, tidak menghina, tidak memaki dan tidak menyebar kebencian. Terima kasih