Wednesday, August 8, 2018

Kumpulan Kata Mutiara [Quoates] Bya HAMKA (Haji Abdul Malik Karim Amrullah]

Walaupun telah lama meninggalkan kita, nama dan jasa Buya Hamka  serasa tak mudah untuk dilupakan. Melalui karyanya, kata-kata nasihatnya, membuat kita merasa seakan-akan beliau masih berada di tengah-tengah kita.

Sebelum meninggalkan dunia menuju ke alam barzakh, beliau telah meninggalkan banyak kata-kata hikmah yang berharga untuk kita.

Nama lengkap beliau adalah Haji Abdul Malik Karim Amrullah. Beliau dilahirkan  di Sungai Batang, Maninjau, Sumatera Barat, pada tanggal 17 Februari 1908. 

Sepanjang hidupnya, beliau mengabdikan diri sebagai seorang penulis, politikus, aktivis dan ulama hingga beliau tutup mata meninggal dunia pada 24 Julai 1981.

Semasa hayatnya, beliau pernah menerima beberapa penghargaan yang tinggi tarafnya. Beliau pernah mendapat:
  • Doktor Kehormat dari Universiti al-Azhar Mesir pada 1959M.
  • Guru Besar (Profesor) oleh Universiti Moestopo Jakarta pada 1960M.
  • Doktor Kehormat oleh Universiti Kebangsaan Malaysia pada 1974M.
  1. Walaupun musnah harta dan benda, harga diri janganlah jatuh
  2. Kecantikan yang abadi terletak pada keelokan adab dan ketinggian ilmu seseorang. Bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.
  3. Pepatah orang Makassar: Anak lelaki tak boleh dihiraukan panjang. Hidupnya ialah untuk berjuag. Jikalau perahunya telah ia kayuh ke tengah, Ia tidak boleh bersurut pulang, Meskipun bagaimana besar gelombang, Biarkan kemudi patah, biarkan layar robek, Ia lebih mulia baginya dari pada membalik haluan pulang.
  4. Jangan bersikap melebihi daripada ukuran diri, baik waktu duduk dalam satu majlis atau dalam cara berpakaian, cara berkenderaan, cara makan dan minum, cara berumah tiang dan berbujang pelayan, hendaklah tubuh sepanjang berbayang-bayang; yakni bersikap sederhana.
  5. Pergaulan mempengaruhi didikan otak. Oleh itu, untuk kebersihan jiwa hendaklah bergaul dengan orang beradab dan berbudi mulia yang dapat kita kutip manfaatnya.
  6. Kemerdekaan sauatu negara dapat dijamin teguh berdiri apabila berpangkal pada kemerdekaan jiwa.
  7. Dia lupa...nikmat yang ada dalam tanggnya dia lupa karena mengharapkan nikmat yang akan datang. 
  8. Bukan dilarang membuat cita-cita yang baru tetapi berfikirlah dengan wajar, yang akan datang itu disyukuri yang telah ada itu lebih disyukuri lagi. 
  9. Orang gelisah kerana mengharapkan yang baru, dia lupa keadaan kekayaan yang sedia ada.
  10. Jangan takut jatuh, kerana yang tidak pernah memanjatlah yang tidak pernah jatuh. Yang takut gagal, kerana yang tidak pernah gagal hanyalah orang-orang yang tidak pernah melangkah. Jangan takut salah, kerana dengan kesalahan yang pertama kita dapat menambah pengetahuan untuk mencari jalan yang benar pada langkah yang kedua.
  11. Jika engkau fikir miskin, senangkan pulalah hatimu kerana engkau telah terlepas dari suatu penyakit jiwa, penyakit kesombongan yang selalu menimpa orang kaya. Senangkan hatimu kerana tiada orang yang akan hasad dengki kepada engkau lagi lantaran kemiskinanmu. 
  12. Kefakiran dan kemiskinan adalah nikmat, yang tidak ada jalan bagi orang lain buat kecil hati dan tidak ada pintu bagi kebencian.
  13. Tugas kita bukanlah untuk berhasil. Tugas kita adalah untuk mencuba, kerana di dalam mencuba itulah kita menemukan dan belajar membangunkan kesempatan untuk berhasil
  14. Supaya engkau beroleh sahabat, hendaklah diri engkau sendiri sanggup menyempurnakan menjadi sahabat orang.
  15. Meninjau sejarah hendaklah dengan rasa cinta, seakan-akan kita turut hidup dengan mereka. Oleh itu, rasa hati dan suka duka kita sekarang, adalah rasa hati dan suka duka yang telah mereka tinggalkan buat selama-lamanya.
  16. Jangan ditangisi barang yang hilang, tetapi syukurilah apa yang masih ada. Kelak jika yang masih ada itu hilang, ditangisi pula.
  17. Hata hukama: Hendaklah adab sopan anak-anak itu dibentuk sejak kecil kerana ketika kecil mudah membentuk dan mengasuhnya. Belum dirosakkan oleh adat kebiasaan yang sukar ditinggalkan.
  18. Biarpun seribu kapal tenggelam di tengah lautan, tetapi cita-cita manusia tidak pernah padam.
  19. Kita harus yakin bahawa apa yang ditentukan oleh Allah buat kita, itulah yang terbaik.
  20. Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja, kera juga bekerja.
Semoga rahmat Allah SWT senantiasa tercurah kepada Buya.
loading...

0 komentar:

Post a Comment

Artikel ini belum lengkap tanpa komentar anda!
Silahkan berkomentar yang santun dan cerdas, tidak menghina, tidak memaki dan tidak menyebar kebencian. Terima kasih